De Lauwers wint moeizaam van Suameer

Suameer, 5 oktober 2019

Zaterdag stond de uitwedstrijd tegen Suameer op het programma voor de blauw/witte ploeg uit Warfstermolen. Na de nederlaag van vorige week tegen VV Westerkwartier had De Lauwers iets recht te zetten. Trainer Tinus Huisma kon vandaag niet beschikken over Bert Jager die een weekendje weg was met de brandweer en Ellery Paauw die nog een blessure had. De Lauwers begon met de volgende opstelling: Marcel Kempenaar, Pieter Ozinga, Jacob Grijpma, Thomas Nieuwenhuis, Timo Boschma, Frans van Wieren, Wiebe Zuidersma, Sietse Jager, Sander Wilpstra, Bauke Pieter Nieuwenhuis en Martijn Fokkema. De wissels waren Remco Stam, Tjipke Hoekstra, Joachim Boog en Mathijs van der Laan.

Om 14:30 uur werd er gefloten voor het begin van de wedstrijd op sportpark De Heidkamp. Het begin was voor beide ploegen een beetje zoeken. Waar De Lauwers vooral probeerde op te bouwen, hanteerde Suameer de lange bal. Er werden weinig grote kansen gecreëerd. In de 13e minuut een tegenslag voor De Lauwers. Martijn Fokkema werd ingespeeld, maar gleed weg en moest helaas het veld geblesseerd verlaten. Remco Stam nam zijn plek over.

De Lauwers kreeg iets meer grip op de wedstrijd. In de 25e minuut nam Sietse Jager een vrije bal, deze werd bijna binnen gegleden door Frans van Wieren. 10 minuten later was er weer een kansje voor De Lauwers. Sander Wilpstra haalde de achterlijn en gaf voor aan Bauke Pieter, die een doelpoging deed, maar een doelpunt werd voorkomen door een verdediger.

In de 35e minuut was het Wiebe Zuidersma die een bal meteen vanuit de lucht op doel schoot. Deze had een beter lot verdiend, maar de keeper redde. Hierna was het tijd voor een bakje thee en de mogelijkheid om het een en ander te bespreken. Er moest zeker wat meer gebeuren wilden de blauw witten naar huis gaan met de punten.

Na een goede preek van de trainer in de rust moest het allemaal wat scherper. In de tweede helft ging het op en neer, maar er werden aan beide kanten weinig grote kansen gecreëerd. Suameer kwam met een aantal afstand schoten en corners, maar de verdediging en de keeper Marcel kempenaar waren scherp en hielden de boel dicht.

In de 60e minuut was het dan toch De Lauwers die gevaarlijk werd. Een vrije bal van Sietse Jager werd prima naar voren gebracht en deze belandde op het hoofd van Sander Wilpstra die hem door kopte naar de man met het neusje voor de goal Bauke Pieter Nieuwenhuis. Hij schoot de bal keurig in de hoek waar de keeper niet meer bij kon en zette dus de lang gewenste 0-1 voor De Lauwers op het scorebord. Hierna zakte De Lauwers iets in en was het Suameer die op jacht ging naar de gelijkmaker. De lauwers verslapte en kwam er niet goed meer uit. In de 70e minuut kwam er een vrije bal voor Suameer net buiten het strafschopgebied, maar deze was een makkelijke prooi voor Marcel Kempenaar. De Lauwers probeerde door middel van lange ballen er nog een paar keer uit te komen, maar helaas zonder succes. Het was Suameer die bleef aandringen, maar de verdediging van De Lauwers was scherp en greep iedere keer goed in. Al met al een moeizame, maar belangrijke overwinning voor het team van Tinus Huisma.

Komende week komt Suawoude op bezoek op t’ Meertenust. Aanvang 14:30. Na de tijd is er een bierpong toernooi ten bate voor de verbouwplannen van de kantine. Veel gezelligheid, dus komt allen!

SVO DKC VR18+2 - De Lauwers VR18+2
De Lauwers JO11-1 - Friese Boys JO11-1