Ezinge en de Lauwers in evenwicht tijdens tweede bekerwedstrijd

Na een goed resultaat tegen vierde klasser OKVC vorige week (3-2 winst) ging de equipe van Tinus Huisma vol vertrouwen richting Feerwerd. Na een korte wedstrijdbespreking in de kleedkamer op het meertenust vertrok de Lauwers ruim op tijd richting Feerwerd.

De opstelling luidde als volgt: Marcel Kempenaar, Pieter Ozinga, Thomas Nieuwenhuis, Robert Ozinga, Ellery Paauw, Frans van Wieren, Sander Wilpstra, Bauke Pieter Nieuwenhuis, Redmar Dijkstra, Martijn Fokkema en Sietse Jager. De wissels waren Tjipke Hoekstra en Barry Nauta.

Na een fanatieke warming-up werd er om 14:30 afgetrapt onder leiding van scheidsrechter A.M. van Ittersum. Waar besproken was dat De Lauwers fel zou beginnen werd er toch wat afwachtend gevoetbald door de ploeg. Dit resulteerde in de eerste paar minuten al in een aantal corners voor Ezinge. Een rommelig begin dus voor de Lauwers.

Toch herstelde de Lauwers zich redelijk van het slechte begin. Na een slechte bal terug op de keeper kon Sietse Jager onderscheppen en rustig aannemen voor een doelpunt. De linksbuiten van vanmiddag besloot echter voor een lobje te gaan die rakelings overging. Verder waren er een paar mooie combinaties maar de eindpass was vaak niet goed genoeg.
Na een slecht genomen vrije trap van Ezinge werd de bal niet goed weggewerkt door de Lauwers. Hierdoor kon er nog eens op goal geschoten worden en werd er vervolgens in de rebound raak geschoten. Uit het niets werd het 1-0 voor Ezinge. Even later kwam de Lauwers erg dichtbij de gelijkmaker. Na een goede actie van Frans van Wieren kon Bauke Pieter Nieuwenhuis aanleggen op de 5 meter voor de 1-1, echter faalde deze door meters over te schieten. Tegen de rust aan kwam er een lange bal door Ezinge die vrij ongevaarlijk leek. Echter door een inschattingsfout achterin kwam de spits van Ezinge 1 op 1 voor de keeper. De spits van Ezinge faalde niet en maakte de 2-0. Waar de Lauwers veel kansen had op goals maakte Ezinge twee goals uit het niets.

Tijd voor een bakje thee. Na een toespraak van de trainer werden de koppen bij elkaar gestoken en ging de Lauwers de tweede helft in met toch veel vertrouwen dat er nog wat te halen viel.

Wederom werd er wat twijfelachtig begonnen aan de helft. Toch had de Lauwers het overwicht en dat resulteerde al gauw in een doelpunt van Martijn Fokkema. Na een vlotte combinatie wist de spits de verre hoek te vinden, 2-1 en het was game on.
De Lauwers zette stevig door en de bal was haast constant in bezit van de blauw witte parels. Ook al probeerde de scheidsrechter de wedstrijd wat naar zijn hand te zetten na een paar onbegrijpelijke beslissingen. Toch zette de ploeg van Tinus Huisma door. Inmiddels was Tjipke Hoekstra ingevallen voor Frans van Wieren.
Iets later werd het doorzetten beloond. Door wat hotse knots voetbal voor de 16 van Ezinge kwam de bal voor de voeten van Bauke Pieter Nieuwenhuis. Deze schoot vervolgens genadeloos hard raak in de kruising. Misschien deed de vermeende wespensteek hem toch goed.
Tien minuten voor tijd viel Barry Nauta nog in voor de wat gehavende Martijn Fokkema.
Na een blessuretijd van 4 minuten vond de arbiter het welletjes en floot hij voor het eindsignaal.

Al met al was het een mooie middag tussen alle buien door. 2-2 eindstand ook al is er toch het gevoel dat een winst voor de Lauwers verdiend was geweest. Volgende week staat de laatste bekerwedstrijd op het programma thuis tegen Aduard 2000.

Ellery Paauw