De Lauwers strijdend ten onder tegen Noordbergum

Zaterdag 19 september stond dan eindelijk de eerste competitiewedstrijd op het programma. Na nogal een slechte voorbereiding, om het nog zachtjes uit te drukken, stond Noordbergum op het programma. Waar de mannen van De Lauwers op voorhand van wisten dat het geen makkelijke middag zou worden, aangezien Noordbergum toch wel één van de ploegen is die dit jaar mee zal doen om het kampioenschap in de vijfde klasse C.

Om half 3 werd er vervolgens afgetrapt onder het genot van nog een heerlijke nazomerdag. De beginfase, was zoals de meesten wel hadden verwacht, waarin Noordbergum probeerde te voetballen en De Lauwers aan het aftasten was. Zo waren dan ook de eerste twintig minuten voor Noordbergum en De Lauwers dat niet echt aan voetballen toe kwam, echter leidde dit ook niet tot echte kansen voor Noordbergum.

Plotseling kwam De Lauwers wat meer aan voetballen toe en zowaar kreeg De Lauwers de eerste kansen, waarvan de grootste kans voor Remco Stam was. Hij kwam uit het niets oog in oog met de keeper van Noordbergum te staan. Waar normaliter de koelbloedige Stam deze kansjes wel weet te benutten, zag hij nu dat zijn kans gepareerd werd door de keeper.

Waar De Lauwers langzamerhand meer aan voetballen toe kwam, sloeg Noordbergum toe. Waarvan ze bij De Lauwers normaal gesproken van Ellery Paauw zeggen dat hij op de brommer zit wanneer hij weer langs de zijlijn dendert, had Oedse Paauw voor afgelopen zaterdag toch even een opvoersetje moeten halen veur sien zeun. Waar de razendsnelle Constansia zo langs alles en iedereen voorbij raasde en slalomde, en de brommer van Paauw (in vergelijking met die van Constantsia) wat bleek te happeren en zo recht op de keeper van De Lauwers afstormde en oog en oog niet faalde, 0-1 voor de bezoekers.

Toch bleef De Lauwers het wel proberen, maar  kon het niet echt gevaarlijk worden. Tot de veertigste minuut, waar een voorzet van links van Van Straten door Remco Stam tegen het netje werd geschoven. Waar Remco zijn kans schoon zag om een corrigerend vingertje te wijzen naar Sietse Jager wegens commentaar. Echter heb ik hierover sterk mijn twijfels gekregen of het wel een vinger was richting Sietse, waar ik persoonlijk denk dat Remco Huy Tran even aanwees waar het doel van De Lauwers te vinden is. Zo gezegd zo gedaan, Huy Tran kreeg vlak na de aftrap de bal en dribbelde 3 spelers van De Lauwers voorbij en schoof de bal langs Mathijs vd Laan en zo stond Noordbergum direct weer op voorsprong vlak voor rust, 1-2.

Waar eerder in dit verslagje al werd gezegd dat de brommer van Paauw wat aan het happeren was, bleek dit in de rust ook echt het geval te zijn. Waar bij Paauw Jr. de toerenteller op hol sloeg en Paauw Sr. aangaf hier gien gebliksum mee wou hebben, had Tinus geen andere keus om hem te wisselen en Pieter Ozinga binnen de lijnen te brengen.

In de tweede helft waren beide ploegen wat meer aan elkaar gewaagd en kon De Lauwers bij vlagen ook lekker mee voetballen. Echter werd dit beloond met twee tegentreffers en stond er 1-4 op het scorebord. Waar zelfs De Lauwers daar tussen nog op 2-3 kwam. Een bal werd teruggelegd op Bert Jager, die vervolgens de bal in de verre hoek kopte. Helaas dacht de grensrechter hier anders over en vlagde voor buitenspel, waar de meeste aanwezigen zo zijn twijfels over hadden. Desalniettemin bleef De Lauwers wel voetballen, wat ook nog een doelpunt opleverde. De ingevallen Martijn Fokkema zette druk op de verdediger van Noordbergum en wist hem de bal te ontfutselen en recht op het doel af te gaan. Alleen was diezelfde verdediger het hier niet mee eens en hield Fokkema onderuit op het moment dat hij de bal langs de keeper wou schuiven. Waar Sietse Jager mocht aantreden voor een penalty en deze kans niet aan hem voorbij liet gaan en de bal ook keurig binnen schoot.

In het restant van de wedstrijd zette Noordbergum ook niet meer echt aan en bleef De Lauwers aandringen om de aansluitingstreffer te maken. Zo kreeg Martijn Fokkema nog een dot van een kans, waar de bal van links, wederom door Van Straten werd voorgezet, en de bal vrij kon inkoppen. Maar helaas kon een verdediger er nog net voor springen en de bal van de doellijn halen.

Al met al kan De Lauwers met opgeheven hoofd naar de volgende competitie wedstrijd en had er misschien, met wat meer geluk nog wel een puntje ingezeten. Al had Thomas Nieuwenhuis bijna nog een punt weten binnen te slepen voor De Lauwers, waar Tinus in de eerste helft aangaf dat de razendsnelle Constansia niet weer zo door de verdediging van De Lauwers mocht stomen. Dus Thomas bedacht zich niet en wou diezelfde Constansia in de eerste helft nog in een ware ippon leggen (waar je een punt voor zou krijgen bij judo), echter kwam hij er achter dat hij 10 seconden te laat was en met zich zelf in de knoop op het veld belandde. Volgende week weer nieuwe kansen om de eerste punten binnen te slepen. De Lauwers gaat dan op bezoek in Feerwerd, waar ze het op gaan nemen tegen Ezinge.

Tot dan!

Oostergo JO11-1 - De Lauwers JO11-1