De Lauwers wint van Suameer na doelpuntrijke tweede helft

WARFSTERMOLEN – Zaterdag 7 maart mochten de mannen van de Lauwers 1 thuis aantreden tegen Suameer. De vorige ontmoeting eindigde in een krappe 0-1 overwinning voor de Lauwers in een niet al te beste wedstrijd. De plannen voor vandaag lagen anders en er werd dan ook gehoopt op een goede pot voetbal.

De equipe van Huisma en Paauw startte in de volgende formatie: Marcel Kempenaar, Pieter Ozinga, Ellery Paauw, Thomas Nieuwenhuis, Redmar Dijkstra, Arjan van Straten, Wiebe Zuidersma, Bert Jager, Bauke-Pieter Nieuwenhuis, Sietse Jager en Remco Stam. Op de bank mochten plaatsnemen: Tjipke Hoekstra, Wilko Sikkema, Mathijs van der Laan en Joachim Boog.

De wedstrijd tussen de Lauwers en Suameer begint slordig; beide ploegen weten de bal niet lang in het spel te houden en zoeken naar de controle in het begin van de wedstrijd. Hier en daar lijkt het gevaarlijk te worden aan beide kanten, maar een doelpunt blijft uit. Bij een aanval van Suameer redt Ellery Paauw de thuisploeg van een mogelijke achterstand door een gevaarlijke tackle in te zetten en de bal over de achterlijn te jagen. Dit resulteerde in een ongevaarlijke corner voor Suameer, die tot nu toe wel voor de meeste dreiging zorgt. Maar kort daarna wordt het wel gevaarlijk voor de goal van Marcel Kempenaar, door een snelle ingooi van Suameer.

Dit keer wordt er door Thomas Nieuwenhuis resoluut ingegrepen, en wordt de aanval onschadelijk gemaakt. Doordat een speler van Suameer een bal hard tegen het hoofd krijgt, moet de uitploeg een paar minuten noodgedwongen met tien man spelen. Hierdoor krijgt de Lauwers meer grip op de wedstrijd en ook met elf tegen elf blijft dit het spelbeeld. Nu de Lauwers wakker was geschud, kreeg het ook een paar mogelijkheden voor de goal van Suameer. Dit onder meer door een kopbal van Remco Stam die maar net over het doel vliegt. Na 45 minuten gaan beide ploegen rusten met de brilstand op het scorebord. Het spel laat te wensen over, dit mede door een slecht bespeelbare grasmat.

De tweede helft begint de Lauwers direct aan te zetten; een snelle uitbraak, van de links buiten Arjan van Straten, resulteerde in een mooie voorzet waarbij spits Sietse Jager net over kopt. Nog geen 5 minuten later is het weer de snelle Arjan van Straten die tegenstander omspeelt en tegen de grasmat wordt gewerkt. Dit blijft bij de scheidsrechter niet onopgemerkt, met als resultaat een vrije trap voor de thuisploeg. Sietse Jager neemt de bal, en deze wordt niet meer aangeraakt tot dat hij in het net beland; 1-0 voor de Lauwers. De 1-0 achterstand bleef Suameer niet in de koude kleren zitten, en antwoordde direct met een grote kans, maar wederom redt de uitstekend keepende Kempenaar met een 1 op 1 duel.

Rond de 60e minuut maakt Pieter Ozinga een overtreding, en krijgt daarvoor geel. Deze overtreding veroorzaakt een gevaarlijke vrije trap voor Suameer. Deze vrije trap komt tegen de hand van een Lauwers speler die in de 16 stond, dus een terechte strafschop voor Suameer. Hoewel de keeper in de goeie hoek zat, kwam de bal toch in het net terecht, 1-1.

In een aanval van de Lauwers werd de bal voor geslingerd in de 16 van Suameer. Hier had een speler van Suameer kortsluiting en werkte de bal zeer opzichtig met de hand uit het strafschopgebied. Wederom besloot de leidsman om de bal op de stip te leggen. Dit buitenkansje wordt benut door Sietse Jager, die daarmee de 2-1 op het scorebord zet. Lang kan de Lauwers niet van de voorsprong genieten, door slecht uitverdedigen in het centrum van de verdediging, kan de spits van Suameer uithalen en beland de bal via keeper Kempenaar bij Liekele Paulusma. De spits van Suameer kan in een leeg doel binnen tikken en zorgt met zijn zevende doelpunt van het seizoen voor de gelijkmaker.

Na de tegenslag van de 2-2 werden de koppen weer de goede kant op gezet en ging de Lauwers opnieuw op zoek naar de voorsprong. Na een aantal hectische minuten met gezonde strijd van beide ploegen, kreeg de Lauwers een corner. Sietse Jager gaf de bal strak voor, de keeper van Suameer was van plan de bal te vangen bij de eerste paal en gaf dan ook het bevel aan de rest om van de bal af te blijven. Hier had Bert Jager geen boodschap aan en kroop voor de doelman waardoor hij de bal hard tegen de touwen kon koppen. 3-2.

Zo kreeg de Lauwers de voorsprong opnieuw in handen. Toch gaf Suameer niet op en probeerden ze, met behulp van de doorgeschoven verdedigers, nog wat gevaar te creëren. De thuisploeg kon stand houden en de bal steeds weer weg werken na wat hectische situaties.

In de laatste minuten viel de definitieve beslissing. Ditmaal had de doelman van Suameer last van het welbekende polletje en omdat de onvermoeibare Sietse Jager goed druk zette, kon hij de bal onderscheppen en op een leeg doel aflopen. Zo kon Sietse gemakkelijk zijn hattrick maken en de Lauwers op 4-2 zetten.

Niet lang daarna werd er afgefloten voor het eind van de wedstrijd door de goed fluitende arbiter van der Veer.

Zo boekt de Lauwers de derde zege op rij na de winterstop en stijgt het naar plek 4 op de ranglijst. Volgende week mogen de mannen aantreden voor de uitwedstrijd tegen Eastermar en kunnen er goede zaken gedaan worden in de strijd om de derde plek.

Overig nieuws
Bekijk al het nieuws uit het archief »
Volgende wedstrijden
Buitenpost JO8-1 - De Lauwers JO8-1